Pähkinä #2

  1. Montako prosenttia peleistä sininen voittaa?
  2. Kuinka laskit edellisen tuloksen?
  3. Mitkä ovat kuula-aktionit?
Kategoria(t): Kuukauden pähkinä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

11 vastausta kohteessa Pähkinä #2

  1. sampo sanoo:

    moi,

    nämä on vaikeita ja helposti menee laskusäännöt pieleen, koska useat tuplat eivät pelaa, niin ei voida puhua niin sanotusti 3 heittoa vs heittoa eikä oikein mitään muutakaan. Nopeat fiilikset on että sininen on suosikki muttei suuri. Kakkoset tökkii ja myös ykköset jos siitä seuraa ykkönen tai kakkonen joten usein tulee kolme heittoa. Sanoisin että puolissa tapauksissa tai vähän yli ja kaverilla taas useissa tapauksissa poistaa kahdella mutta ei kaikilla, tässä taitaa olla oleellista tuo heittovuoro ja tilanne että markkinat menee aika monelle joten pidän tätä tupla ja teikkinä ja arvioin siniselle 65 % koska tuo heittovuoro. Miten tuo kuula käyttäytyy jos sininen heittää huonosti? Pitäisikö huomioida jotenkin? Kuulaisin silti ja teikki on naurettavan helppo. Miten tuosta muut laskette, estimointi on vaikeaa.

  2. Alkemisti sanoo:

    Olen vasta-alkaja ja backgammon-taipaleella alussa, mutta laitetaanpa nyt omia ajatuksia/ajatusprosesseja torpattavaksi kehittymisen toivossa ja keskustelun jatkamiseksi…

    Prosentteja arpoessa suuntaan ja toiseen:
    Mikäli sininen heittää maaliin yhdellä tai kahdella heitolla on hän käytännössä voittanut. Ratkaisevin taistelu käydään varmasti siitä, kuinka monesti sininen joutuu 3 heittoon ja valkoinen max. kahteen.

    Jos lähdetään siitä, kuinka siniset vetää homman käteen:
    4/36 siirrolla peli on välittömästi ohi kuulan tullessa takaisin : 21,11,22
    Todennäköisiä 3 heiton pelejä tulee heitoilla 62,52,42 = 6/36, koska jää 3 nappia ja vaan isot tuplat pelastaa, valkoisen tulee tällöin saada vähintään kahdella heitolla, jonka hän tekee karkeat 75% kerroista. Peli pelataan loppuun asti, koska valkoisella ei riitä rahkeet tuplaukseen. Näistä kuudesta pelistä siis valkea vielä häviää 25%, joten voittaviksi peleiksi jää 4,5/36.
    Nämä skenaariot yhteensä 8,5/36 = 20-25% välissä, jotain 22-24% välillä, i guess.

    Tämän lisäksi sinisellä on heittoja, joilla hän pussittaa 2 nappulaa ja seuraavalla heitolla on pakko pussittaa 2 nappulaa tai menee 3 heiton puolelle. 51,53,41,43,31 = 10/36, näissä tilanteissa sininen klaaraa homman kuitenkin siten, että vain n. 35% menee pieleen –> mahdollisuuksia valkoiselle voittaa näistä 10 pelistä 6,5:ssä. Näistä 25% valkoinen vielä ryssii, koska ei saa peliään valmiiksi 2 heitolla –> voittoja jää jotain 4,5.

    Nostaa valkoisen voittoskenaariot 8,5 + 4,5 = 13 / 36 = 36%

    Ollaan tilanteessa 7-away, 7-away, jos otetaan kuula ja hävitään todennäkösyys voittaa matsi tasavahvaa pelaajaa vastaan 37%++ = Takepoint 37 mailla.

    Näiden karkeiden laskuskenaarioiden kautta, joissa varmasti osittain aukkoja on eikä pilkut ole täysin kohdillaan sanoisin sinisen voittavan hiukan yli 60% peleistä 62-64%.

    Valkea voittaa siis 36-38% jolloin ollaan todella häilyvillä mailla take/pass.

    Koska emme ole varmoja kuulataanko vai ei / pitääkö ottaa vastaan vai ei = kuula ja annetaan kaverin kämmätä prossia. (Veikkaan double / pass)

    Vielä loppuun ajatusprosessi sen takaa miksi valkoinen heittää 2 rullauksella maaliin 75% kerroista:

    Heitot jolla valkoinen saletissa 2 heitolla…Riittää, että valkoinen saa joko ensimmäisellä tai toisella kerralla jonkun seuraavista kombinaatioista ja homma pelaa : 66,55,44,33,65,64,63,54,53// 52,43 (=heittoja joilla vain 3/36 jatkoista menee käteen ). Yhteensä 18/36 heittoa. 2 kertaa heitetään. Feilejä 0,5×0,5=0,25.

  3. Alkemisti sanoo:

    Näinhän siinä kävi, että ei mennyt aivan kohdilleen nämä päätelmät…

    ”Tämän lisäksi sinisellä on heittoja, joilla hän pussittaa 2 nappulaa ja seuraavalla heitolla on pakko pussittaa 2 nappulaa tai menee 3 heiton puolelle. 51,53,41,43,31 = 10/36, näissä tilanteissa sininen klaaraa homman kuitenkin siten, että vain n. 35% menee pieleen –> mahdollisuuksia valkoiselle voittaa näistä 10 pelistä 6,5:ssä. ”

    Vain 35% menee pieleen –> mahdollisuuksia voittaa 3,5:ssä. Näistä 25% valkoisen puolelta feilaa = voittojan vain se n. 1.

    Tekee valkoisen voittoja ainoastaan 9.5/36 –> alle 30%, joten taipuisin väittämään, että sininen voittaa yli 70% peleistä.

    Myös takepoint on päin persettä. Mikäli hylkäämme tuplan on tilanne 7-away, 6-away, jolloin tästä takaa-ajajan asemasta voitamme matseja enemmän kuin 37%, joten takepointti on vieläkin ylempänä, jolloin päätelmä olisi, ettei riitä millään tuplia vastaanottamaan.

    PS: jotenkin tässä tuntuu kuitenkin, että näissä päätelmissä mennään metsään. Työpäivän loppu kului kuitenkin rattoisasti 🙂

  4. Alkemisti sanoo:

    Ja paskanmarjat vielä edelliseen… 25% feilaa, niitä chänssejä jää sillon 3,5:stä n. vajaa 3, jolloin voittoja valkeelle 8,5+2,9 = 11 ja vähä päälle / 36 –> vähä yli 30%

    FINAL STATEMENT : Sininen voittaa vähä vajaa 70%. Heitän 68%

    Cubetetaan silti ja otetaa pinna kotia/ odotellaan kaverin virhettä. Jos ei cubeteta ei saada edes mahdollisuutta 2p saalistukseen. Valkea jättää väliin ja odottaa parempaa onnea seuraavalla kierroksella.

  5. Jasu sanoo:

    Moi,

    Kiitokset Alkemistille hyvästä yrityksestä ja asema-arvioinnista.

    Pelissä en edes yrittäisi laskea tarkkaa voittoprosenttia tuosta asemasta.
    Jättäisin tuplaamatta. (Rahapelissä houkutuksena olisi beawer, joka lienee virhe.) Teikki on helppo.

    Jasu

    ———————————————————————–
    Seuraava on hieman sekavampaa. Lukijalla on vastuu..
    ———————————————————————–

    Ajatus voisi harhailla prosenttiviidakossa seuraavasti:

    – score 0-0/7, cube keskeltä käyttäytyy kuin rahapelissä, tp noin 21% ?!
    – epc / pipsit antavat kuvan siitä, että sininen on aavistuksen johdossa
    – asemat symmetriset, mutta sinisellä yksi nappula 1-pointissa ->
    – sininen yhden pipsin takana
    – sinisen heittovuoro-> voidaan vähentää siniseltä 4
    – ns. tyyppiasemat kertovat, että sinisellä menee keskimäärin 2 pipsiä hukkaan enemmän kuin valkealla.
    Tästä saadaan, että sininen johtaa noin yhdellä pipsillä (4-1-2=1).
    Juostavaa on hyvin vähän joten yhden pipsin arvoksi arpoisin 6 pipsiä.
    Tästä saataisiin voittotodennäköisyydeksi 50+ 6= 56.

    Pelissä en tähän luottaisi paljoakaan, sillä yhden pipsin pyöristelyllä
    saadaan aikaan täysin eri tuplauspäätöksiä.

    Toinen nopea tapa arvioida asemaa olisi seuraava:
    -siniselle ykkönen, voittoja noin 50
    -siniselle kakkonen, voittoja noin 30
    -siniselle jotain muuta, voittoja yli 70
    -> voittoja about 60

    Jasu

    • Sampo sanoo:

      Moikka,

      Sitten vielä se vaikeus, että vaikuttaisiko vastustaja tuohon kuulapäätölseen? Mulla saattaisi vaikuttaa, paitsi rahapelissä kello 23 jälkeen kuulaisin kaikkia vastaan ja heittäisit isot tuplat ja jatkaisin boxissa. Kaiken kaikkiaan pidän tämän tarkkaa laskemista tosi vaikeana ja ainoa mistä olen varma on tuo teikki. Nuo Jasun viimeiset laskelmat ovat hyvinkin käyttökelpoisia, tosin edelleen mietin tuota mahdollista recubea ja sen vaikutusta.

  6. mr.moondog sanoo:

    Heh, voisipa olla jopa matsin viimeinen peli eli kuula voisi nousta kasiin asti.

  7. Rantalaiho sanoo:

    Heitetääs lonkalta että rahapelissä on double muttei redouble ja katotaan mitä kone sanoo.

  8. miihkali sanoo:

    En kovin selviä prossia osaisi antaa, mutulla sininen kuitenkin on selkeähkö suosikki; Jasun viimenen päätelmä kuulostaa järkevältä.

    Kuulaisin silti, sillä suosikki ja viimenen mahdollisuus kuulata(?) Ainakin siltä vaikuttaa, että sinisen heitot toimii lähinnä niin, että jos seuraava vuoro vielä tulee(~ 33/36), niin markkinat on joko menneet, tai sitten ei ole enää kuula -> kuula nyt pitäisi olla tuottava.

    • miihkali sanoo:

      Sampon rekuulan miettimiseen; valkosella taitaa olla recube vain jos heittää 21?

  9. miihkali sanoo:

    GNU:n mietteet:

    Cube analysis
    Rollout cubeless equity +0.201 (Money: +0.201)

    Cubeful equities:
    1. Double, take +0.187
    2. Double, pass +1.000 ( +0.813)
    3. No double +0.183 ( -0.004)
    Proper cube action: Double, take

    Rollout details:
    Centered 1-cube:
    0.601 0.000 0.000 – 0.399 0.000 0.000 CL +0.201 CF +0.183
    [0.000 0.000 0.000 – 0.000 0.000 0.000 CL 0.000 CF 0.001]
    Player p0 owns 2-cube:
    0.600 0.000 0.000 – 0.400 0.000 0.000 CL +0.408 CF +0.187
    [0.000 0.000 0.000 – 0.000 0.000 0.000 CL 0.000 CF 0.000]
    Full cubeful rollout with var.redn.
    1296 games, Mersenne Twister dice gen. with seed 725119026 and quasi-random dice
    Play: 2-ply cubeful
    keep the first 0 0-ply moves
    Skip pruning for 1-ply moves.
    Cube: 2-ply cubeful

    60% voittoja oli aika hyvä veikkaus.

    Ja Heikki osui oikeaan, rekuulaan se ei ihan riitä

    Cube analysis
    Rollout cubeless equity +0.201 (Money: +0.201)

    Cubeful equities:
    1. No double +0.297
    2. Double, pass +1.000 ( +0.703)
    3. Double, take +0.151 ( -0.145)
    Proper cube action: No redouble, take (17.1%)

Kommentointi on suljettu.